Fatma Papak

Ödev mi? Sorumluluk Çalışması mı?

Yayımlanma Tarihi

05 Haziran, 2023

Düzenlenme Tarihi

06 Haziran, 2023

Yazar Profili

Öğretmenler, ebeveynler, öğrenciler soruyor. “Ev ödevleri/sorumluluk çalışmaları gerçekten gerekli midir?” Bu konuda farklı görüşler var. Bazı görüşler ev ödevini/sorumluluk çalışmasını desteklerken bazıları da karşı çıkıyor.

·       Peki, sorumluluk çalışmaları gerçekten verilmeli mi?

·       Sorumluluk çalışmalarının yararları var mıdır?

·       Sorumluluk çalışması ne kadar verilmeli?

Biz eğitimciler, ev ödevinin öğrenmenin önemli bir parçası olduğunu düşünüyoruz ve “ödev” kelimesini kullanmayı da sevmiyoruz aslında. Ödev kelimesi yerine “sorumluluk çalışması” ifadesini kullanmayı tercih ediyoruz. Çünkü ev ödevi, aslında öğrenciler için sorumluluk çalışmasıdır. Öğrencilerimiz ödevlerini yaparken hem sorumluluklarını yerine getirecekler hem de akademik gelişmelerine azımsanmayacak katkı sağlayacaklardır. Okuma ve yazma çalışmalarında daha iyi olabilmeleri, günlük tekrarlar yaparak derslerde öğrendiklerini pekiştirmeleri de onların gelişimlerini üst düzeye çıkaracaktır. En önemlisi öğrenciler evde ödev yaparken, kendi başlarına nasıl çalışmaları gerektiğini keşfedecekler, ilerleyen yıllara yönelik kendilerine ciddi bir yatırım yapmış olacaklardır.

Sorumluluk çalışmaları, öğrencilere sadece günlük tekrar amacıyla verilmemelidir. Herhangi bir konuyu öğrenmeye başlamadan önce öğrenciler o konu ile ilgili araştırma yapmaya yönlendirebilirler. Böylece bir öğrenme etkinliğine başlamadan önce hazırlık yapmanın, o konuyu kavramada ne kadar destekçi olduğunu göreceklerdir. Bazen de öğrenilen bir konunun uygulanmasına yönelik çalışmalar planlanabilir. Bu tür çalışmalarda da öğrenciler, yeni kazanılmış becerilerde ustalaşmış olacaklardır.

Sorumluluk çalışmaları ne kadar sürmeli?

Sorumluluk çalışmaları için belirlenen süre sınıf düzeyi x 10 dakika olarak belirlenmelidir. 1. sınıf öğrencileri günde 10 dakikalık zamanı sorumluluk çalışmalarına ayırırken 8. sınıf öğrencileri için bu süre 80 dakika olmalıdır. Ancak unutulmamalıdır ki her çocuğun dikkat süresi birbirinden farklıdır. Bu süreler öğrencinin ilgi ve yeteneğine göre değişiklik gösterebilir. Matematiği seven bir çocuk, matematik ödevini hızlı bitirecektir. Dersi dikkatle takip edememiş öğrencilerin hızı daha düşük olacaktır. Ya da tanı konmuş/konmamış öğrenme güçlüğü çeken çocuklar ödevlerini daha uzun zamanda yapabileceklerdir.

Sorumluluk çalışmaları çocuklarımıza ne kazandırır?

·       Sorumluluk çalışmaları aile, arkadaşlar ve öğretmenlerle olan bağı güçlendirir.

·       Öğrencilerde sorumluluk alma ve hesap verebilirliği öğretir,

·       Sorumluluk çalışmalarını tamamlamak özgüveni de artırır.

·       Zaman yönetimini ve önceliklerini görmesini sağlar,

·       Konuları kavramasına yardımcı olur.

·       Değerlendirmelerden önce kendini değerlendirme imkânı sağlar.

Sevgili anne ve babalar, sorumluluk kazanmak/kazandırmak, zor ve uzun erimli bir iştir. Çok küçük yaşlarda başlanması koşuluyla çocuklarımıza sorumluluk kazandırabiliriz. Tüm bu nedenlerden dolayı ödev/sorumluluk çalışmasını destekliyoruz. Anne babalardan da bu konuda destek bekliyoruz.